Rozwijaj i skaluj swój biznes dzięki kompleksowej platformie wspierającej pracę biur księgowych
Wypróbuj za darmoBiura księgowe i rachunkowe to sektor usług, od którego wymaga się szczególnej dbałości o ochronę wrażliwych danych osobowych i firmowych. Niestety wciąż mamy do czynienia z uchybieniami w tym zakresie – a te mogą skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi, administracyjnymi i wizerunkowymi. Powinna wyglądać ochrona danych osobowych w biurze rachunkowym? Jakie są najczęściej popełniane błędy w ochronie danych osobowych i jakie procedury warto wdrożyć, żeby do nich nie dopuszczać?
Podstawą prawną regulującą przetwarzanie danych osobowych w Polsce jest ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r., która została uchwalona w związku z koniecznością wdrożenia przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 – znanego powszechnie jako RODO.
Rozporządzenie to wprowadziło szereg obowiązków dla każdego administratora danych – a więc także dla właścicieli biur rachunkowych. Przetwarzając dane osobowe klientów, przedsiębiorca musi nie tylko odpowiednio zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych, ale też mieć możliwość wykazania, że zrobił wszystko, co jest wymagane przepisami.
W biurze rachunkowym przetwarzane są dane, które w przypadku wycieku mogą wyrządzić poważne szkody. Mówimy tu nie tylko o danych kontaktowych czy numerach NIP, ale także o dokumentach finansowych, umowach o pracę, deklaracjach podatkowych, raportach z ZUS czy fakturach zawierających dane wrażliwe.
Wyciek danych klientów może doprowadzić do ich wykorzystania przez nieuprawnione podmioty. W konsekwencji narażone zostają zarówno osoby fizyczne, jak i firmy, których dokumenty zostały ujawnione. Co więcej – takie naruszenie uderza bezpośrednio w wiarygodność biura rachunkowego. Raz utraconego zaufania klientów nie da się łatwo odzyskać.
Choć większość biur rachunkowych jest świadoma obowiązków wynikających z przepisów RODO, w praktyce wiele z nich popełnia powtarzalne, często bardzo kosztowne błędy.
Naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami. Zgodnie z RODO kara za ich nieprawidłowe przetwarzanie może wynosić nawet 20 milionów euro lub 4% rocznego obrotu przedsiębiorstwa – w zależności od tego, która kwota jest wyższa. Jednak dla biura rachunkowego równie dotkliwa może być utrata zaufania klientów.
Wyciek danych wrażliwych naraża firmę na ryzyko straty wiarygodności i reputacji, których nie da się łatwo odbudować. Klient, który raz doświadczył naruszenia swoich danych, w praktyce bardzo rzadko wraca do tego samego usługodawcy.
Warto też pamiętać, że administrator danych osobowych może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień przed Urzędem Ochrony Danych Osobowych, a każda dokumentacja RODO w biurze rachunkowym może zostać poddana szczegółowej kontroli.
Działając zgodnie z przepisami i zachowując odpowiednie środki ostrożności, można skutecznie zabezpieczyć dane swoich klientów i uniknąć wielu problemów. Poniżej kilka kluczowych działań, o których powinno pamiętać każde biuro rachunkowe:
Dobrze zabezpieczone biuro rachunkowe nie tylko zna obowiązujące przepisy, ale potrafi wdrożyć właściwe środki techniczne, żeby zastosować je w praktyce. W 5 ways...ochrona danych osobowych w biurze rachunkowym jest naszym priorytetem, aby nasi klienci mogli świadczyć usługi na najwyższym poziomie.
Rozwijaj i skaluj swój biznes dzięki kompleksowej platformie wspierającej pracę biur księgowych
Wypróbuj za darmoJuż 7 lipca nastąpi kolejna aktualizacja systemu 5 ways..., a w niej kolejne usprawnienia. Można się spodziewać rozbudowy wizytówek ekspertów, jak również listy klientów. Jakie dokładnie funkcje zostaną wprowadzone? Przeczytaj!
Pragniemy poinformować, że 22 maja 2024 roku została przeprowadzona aktualizacja systemu 5 ways... w ramach której wdrożono m.in. katalog ekspertów, listę klientów i zoptymalizowano funkcje ankiet i obsługi spraw. Przeczytaj artykuł i poznaj szczegóły!